مهدکودک و پیش دبستانی تابناک

مهدکودک و پیش دبستانی تابناک

مدیریت : تابناک

مشهد، تقاطع آبکوه و مجد، نبش مجد ۴، شعبه دو: مشهد، فلسطین ۲۲

ناخن جویدن در کودکان


ناخن جویدن در کودکان

ناخن جویدن در کودکان

ناخن جویدن یک عادت ناخوشایند است که می‌تواند برای کودک ایجاد مشکلاتی نماید. برای مداخله در این موضوع، می‌توانید از راهکارهای موثر و ترفندهای مناسب استفاده کنید تا کودک شما این عادت را کنار بگذارد.

اگر مانند اکثر والدین نگران عادت ناخن جویدن فرزندتان هستید، این مقاله ممکن است برای شما مفید باشد. ناخن جویدن یکی از رفتارهای نامطلوب کودکان است که می‌تواند منجر به مشکلاتی مانند آسیب به ناخن و بافت‌های اطراف آن، ابتلا به عفونت‌های دهانی، کرمک‌ها و افزایش استرس و اضطراب شود.

اما نگرانی ندارید، در این مقاله به راه‌حل‌های موثر برای درمان ناخن جویدن کودکان اشاره کردیم که می‌تواند به کودکتان کمک کند تا از تبعات ناخوشایند دیگر جلوگیری کند. با انجام این ترفندها، شما می‌توانید به کودکتان کمک کنید تا از مشکلات دیگر ناشی از این عادت رهایی یابد.

علت ناخن جویدن کودکان

نزدیک به نیمی از کودکان از سن 3 یا 4 سالگی شروع به ناخن جویدن می‌کنند و بیشتر آنها این رفتار را به مرور زمان کنار می‌گذارند. این عادت‌ها که به عنوان اصلاح عادت‌های عصبی شناخته می‌شوند، ممکن است به دلیل عوامل مختلفی رخ دهد. این عوامل شامل موارد زیر هستند:

1. کنجکاوی
2. بی حوصلگی
3. جلب توجه دیگران
4. تقلید از کودکان دیگر
5. نیاز به کوتاه کردن ناخن‌ها

همچنین، برخی اختلالات روانی مثل افسردگی، استرس، اضطراب اجتماعی و اختلال عصبی رشد، هم می‌توانند عللی باشند که کودک را به ناخن جویدن ترغیب می‌کنند. همچنین، کودکان مبتلا به اتیسم نیز ممکن است به این عادت روی آورده باشند.

در کل، ناخن جویدن یک عادت ناخوشایند است که می‌تواند برای کودک ایجاد مشکلاتی نماید. برای مداخله در این موضوع، می‌توانید از راهکارهای موثر و ترفندهای مناسب استفاده کنید تا کودک شما این عادت را کنار بگذارد.

ناخن جویدن در کودکان

عواقب ناخن جویدن برای کودکان

ناخن‌های کثیف می‌توانند عاملی برای انتقال ویروس‌ها و باکتری‌های مختلف باشند؛ به همین دلیل، وقتی کودکان شروع به جویدن ناخن‌هایشان می‌کنند، ممکن است به بیماری‌های مختلف دچار شوند یا مشکلات دیگری برایشان پیش آید. این عوارض شامل موارد زیر می‌شوند:

1. آسیب به دندان‌ها: ناخن جویدن می‌تواند منجر به آسیب و فرسودگی دندان‌ها شود که ممکن است به مشکلات دندانپزشکی برای کودک منجر شود.

2. آسیب به بافت لثه: این عادت می‌تواند بافت لثه را آسیب برساند و مشکلات لثه‌ای ایجاد کند.

3. بیماری‌های عفونی دهان: با جویدن ناخن‌ها، باکتری‌ها و ویروس‌ها می‌توانند به دهان کودک وارد شوند و عفونت‌های دهانی ایجاد کنند.

4. خراشیدن یا شکستن ناخن‌ها: این عادت ممکن است منجر به خراشیدن یا شکستن ناخن‌ها شود که باعث درد و ناراحتی برای کودک می‌شود.

5. آسیب به پوست اطراف ناخن‌ها: ناخن جویدن می‌تواند باعث آسیب به پوست اطراف ناخن‌ها شود که ممکن است درد و خارش را ایجاد کند.

6. ابتلا به کرمک: کرمک یکی از شایع‌ترین عوارض ناخن جویدن در کودکان است که می‌تواند باعث آسیب و التهاب پوست اطراف ناخن‌ها شود.

در نتیجه، اهمیت ایجاد آگاهی در کودکان و کمک به آنها برای ترک این عادت مهم است تا این عوارض ناخوشایند از بین بروند.

ناخن جویدن در کودکان

مقابله با ناخن جویدن در کودکان

اگر عادت ناخن جویدن در کودکان ادامه دار باشد و به درمان آن توجه نشود، ممکن است آنها با مشکلات جدی‌تری روبه‌رو شوند. اینکه در مورد علت و عوارض ناخن جویدن در کودکان اطلاعاتی دارید، حالا نوبت به معرفی تکنیک‌های درمانی ناخن جویدن در کودکان می‌رسد که در ادامه به چند مورد کاربردی آن اشاره می‌کنیم:

شناسایی علت ناخن جویدن کودک

ابتدا باید علت جویدن ناخن‌ها را در کودک شناسایی کنید تا بتوانید بهترین راهکار را برای کاهش و حذف این رفتار به او ارائه دهید. بعضی کودکان به دلیل ترس و اضطراب زیاد، مثل جدایی از والدین، تغییر محیط زندگی یا دعوا با همکلاسی‌ها، به این رفتار می‌پردازند.

کودک را تشویق کنید و پاداش در نظر بگیرید

این راهکار با تهیه یک پوستر و نصب آن در اتاق کودک، تعداد روزهایی که ناخن‌ها را نمی‌جوید را یادداشت کرده و در کنار یک ستاره بزنید یا از برچسب‌های رنگی استفاده کنید. برای مثال، به کودکتان بگویید: “عزیزم، اگر تعداد ستاره‌هایی که روی پوستر برات چسبوندیم به 10 تا برسه، یک جایزه خوب برات تهیه می‌کنم!”

برای کودک سرگرمی جدیدی ایجاد کنید

تمرکز و انرژی کودک را بر روی کار دیگری متمرکز کنید. با تهیه اسباب‌بازی‌های سرگرم‌کننده مثل فیجت‌های توپی، خمیر بازی یا اسلایم، کودک را از ناخن جویدن پرت کنید. همچنین گذاشتن کارتون‌های هیجان‌انگیز و وقت‌گذرانی با کودک و رفتن به شهربازی و پارک نیز می‌تواند به طور چشمگیری در کاهش ناخن جوی و فراموشی آن موثر باشد.

ناخن جویدن در کودکان

کودک را تنبیه یا سرزنش نکنید

هرگز کودک را به دلیل جویدن ناخن دعوا یا سرزنش نکنید، زیرا این رفتارها ممکن است کمکی به بهبود شرایط نکنند و حتی موجب تشدید رفتار کودک شوند.

استفاده از لاک‌های ضد جویدن

از لاک‌های ضد جویدن ناخن یا داروهای ترک جویدن ناخن، مانند پد‌های روانه بازار، می‌توانید برای درمان این عادت استفاده کنید. این نوع داروها می‌توانند باعث تلخی ناخن شوند و کودک را از انجام این رفتار دور کنند.

مشورت با مشاور یا روانشناس کودک

اگر تکنیک‌های فوق برای کودک بی‌تاثیر بود و او همچنان به جویدن ناخن‌ها ادامه می‌دهد، بهتر است از یک مشاور یا روانشناس کودک کمک بگیرید تا بهترین راهکار را با توجه به شرایط فرزندتان ارائه دهد. این تخصصی‌ها می‌توانند با تحلیل و درک عمیق‌تر از مشکل کودک به درمان مناسب و مؤثری برای ناخن جویدن او برسند.

ناخن جویدن در کودکان

 

 

0 دیدگاه

ثبت دیدگاه