پیش دبستانی و مهد کودک کاردستی

پیش دبستانی و مهد کودک کاردستی

مدیریت : سرکار خانم صابری

مشهد - پل شهید کامیاب ، کامیاب 54

اهمیت بازی کودکان در فضای باز


اهمیت بازی کودکان در فضای باز
  • سرکار خانم صابری
  • 0 دیدگاه
  • 36 بازدید
  • 25 فروردین 1403

اهمیت بازی کودکان در فضای باز

بازی کردن کودکان در فضای باز به طور همزمان با افزایش تحرک و فعالیت بدنی آن‌ها در طول روز، به آن‌ها کمک می‌کند تا با دیگران رابطه برقرار کنند، ارتباطات موثری برقرار کنند، بازی‌های تخیلی انجام دهند، بهتر از بدن خود آگاهی پیدا کنند و از فضای باز لذت ببرند.

با توجه به مشغله‌ها و پیچیدگی‌های جامعه امروزی، برنامه‌ریزی برای بازی در فضای باز همراه با کودکان به عنوان یک وظیفه دشوار به نظر می‌رسد. اما اگر شما یک فرزند کوچک دارید، باید این موضوع را در اولویت خود قرار دهید؛ زیرا بازی در فضای باز به رشد بهتر و تکامل سالم‌تر کودکان کمک می‌کند.

بازی کردن کودکان در فضای باز به طور همزمان با افزایش تحرک و فعالیت بدنی آن‌ها در طول روز، به آن‌ها کمک می‌کند تا با دیگران رابطه برقرار کنند، ارتباطات موثری برقرار کنند، بازی‌های تخیلی انجام دهند، بهتر از بدن خود آگاهی پیدا کنند و از فضای باز لذت ببرند.

در این مقاله، ما قصد داریم به شما کمک کنیم تا تأثیرات مثبت بازی در فضای باز برای کودکان ۳ تا ۶ سال را بهتر بشناسید. پس تا انتهای متن با ما همراه باشید.

مزایای بازی کودکان در فضای باز

بازی کودکان در فضای باز از جوانب متعددی بهره‌مندی دارد، که شامل موارد زیر است:

  1. رشد فکری: بازی در فضای باز به رشد مغز کودکان کمک می‌کند و مهارت‌های بین فردی آن‌ها را بهبود می‌بخشد.
  2. رشد عاطفی: این نوع بازی، به کودکان اجازه می‌دهد از تمامی حواس پنجگانه خود استفاده کنند، استقلال خود را تقویت کنند و روحیه انعطاف‌پذیری پیدا کنند.
  3. سلامت روان: بازی در فضای باز به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های روانی کمک می‌کند، خستگی و استرس را کاهش داده و سطح شادی را افزایش می‌دهد.
  4. توسعه اجتماعی: این نوع بازی برقراری ارتباط آسان‌تر با دیگران را تسهیل می‌کند، به کودکان کمک می‌کند خود آگاهی بیشتری پیدا کنند و از محیط زیست خود استقبال کنند و روابطشان را بهبود بخشند.
  5. رشد فیزیکی: بازی در فضای باز به کودکان کمک می‌کند تا مهارت‌های حرکتی پیشرفته را تقویت کنند، شاخص توده بدنی پایینی داشته باشند، عملکرد ایمنی خود را بهبود بخشند و سلامتی عمومی بهتری داشته باشند. همچنین، این بازی‌ها بهبود قدرت عضلانی کودکان را نیز تسهیل می‌کنند.

اهمیت بازی کودکان در فضای باز

فاصله گرفتن از دستگاه های دیجیتال

یکی از مزایای اصلی بازی در فضای باز، فاصله گرفتن کودکان از دستگاه‌ها و صفحه‌های نمایش است. نشستن طولانی در حالتیکه جلوی دستگاه‌های بازی و صفحه‌های نمایش بسر می‌برند، یکی از دلایل اساسی است که بازی در فضای باز و وقت گذرانی خارج از خانه و در آفتاب، بسیار مهم است.

بازی در فضای باز به کودکان کمک می‌کند که به جای صرف زمان بر روی تلویزیون، بازی‌های ویدیویی یا گوشی‌های هوشمند، با همسالان خود و محیط طبیعی تعامل فعال داشته باشند. همچنین، بازی در فضای باز به جایگزینی سالم برای زمان گذرانی در فضای بیرون از خانه می‌شود و به کاهش خطرات ناشی از زندگی نامناسب و کم‌تحرکی کمک می‌کند.

بهبود خواب، خلق و خو و مهارت های اجتماعی کودکان

یکی از مزایای بزرگ تفریح با همسالان، یادگیری کودکان درباره تعامل با دیگران است. بازی در فضای باز به کودکان کمک می‌کند تا رشد اجتماعی داشته باشند و مهارت‌هایی را در ارتباط برقرار کردن، ایجاد دوستی، پاسخ به تعامل‌های جسمانی و استفاده از تخیل خود برای سرگرم کردن یکدیگر یاد بگیرند. این امر باعث می‌شود که کودکان بتوانند روش‌های سالمی را برای حل مسائل یاد بگیرند، روابط خود را در گروه همسالانشان برقرار کنند و به طبیعت احترام بگذارند.

اهمیت بازی کودکان در فضای باز

چگونه کودکان را به بازی در فضای باز تشویق کنیم؟

برای تشویق کودکان به بازی در فضای باز، می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

  1. بردن آنها به مکان‌های مختلف

بعد از اینکه کودک شما به بازی در پارک محلی و حیاط خانه عادت کرده باشد، ممکن است دیگر علاقه‌مندی به بازی در فضای باز نداشته باشد. بنابراین، بهتر است مکان‌های متنوعی را برای تفریح او انتخاب کنید. سعی کنید آنها را به باغ‌های گیاه‌شناسی، پارک‌های مختلف، ساحل یا مناطق حومه شهر ببرید، چرا که این امکان را به کودکان می‌دهد تا با محیط‌های جدید و متنوع آشنا شوند.

  1. استفاده از اسباب بازی‌های سرگرم‌کننده در فضای باز

با استفاده از اسباب بازی‌هایی که مناسب فضای باز هستند، می‌توانید بیرون را برای کودکان جذاب‌تر کنید. اگر کودک شما در فضای بازی خجالتی یا مضطرب است، می‌توانید اسباب بازی‌هایی مانند دوچرخه، لگو، اسباب بازی‌های سوارشدنی و اسباب بازی‌های حرکتی را به همراه داشته باشید. این اسباب بازی‌ها فضایی امن را برای کودکان فراهم می‌کنند و آنها می‌توانند با بازی کردن از این اسباب بازی‌ها احساس امنیت کنند.

اهمیت بازی کودکان در فضای باز

  1. همراهی با عروسک یا اسباب بازی مورد علاقه

برخی از کودکان واقعاً از این لذت می‌برند که بتوانند چیزی را از خانه به بیرون بیاورند و با این کار احساس آرامش بیشتری می‌کنند. بنابراین، بهتر است عروسک یا اسباب بازی مورد علاقه کودکان را به همراه داشته باشید و آنها را به بیرون از خانه ببرید. این کار، میزان تمایل کودکان به بازی در فضای باز را افزایش می‌دهد.

  1. استفاده از آب به عنوان انگیزه

اگر فصل گرم است و هوا مناسب است، استفاده از تفنگ‌های آبی و سایر اسباب بازی‌های مرتبط با آب می‌تواند بهترین تشویق برای بازی در فضای باز باشد. می‌توانید بازی‌های آبی را به عنوان یک انگیزه عالی برای کودکان در نظر بگیریدتا به بازی کودکان در فضای باز تشویق کنید.

 اهمیت بازی کودکان در فضای باز

0 دیدگاه

ثبت دیدگاه