پیش دبستانی و مهد کودک کاردستی

پیش دبستانی و مهد کودک کاردستی

مدیریت : سرکار خانم صابری

مشهد - پل شهید کامیاب ، کامیاب 54

مهدکودک چیست؟


مهدکودک چیست؟
  • سرکار خانم صابری
  • 0 دیدگاه
  • 38 بازدید
  • 25 فروردین 1403

مهدکودک چیست؟

کودکستان یا مهدکودک محلی برای نگهداری، آموزش و پرورش کودکان ۳ تا ۶ سال می‌باشد.

مهدکودک چیست؟

دوران کودکی زمانی حساس و بسیار مهم در زندگی انسان است که تجربیات و آموخته‌های این دوره، بنیان‌های اساسی رشد و توسعه فردی در آینده را پی ریزی می‌کنند. یکی از مهم‌ترین اقدامات والدین در مسیر رشد و توسعه فردی فرزندانشان، انتخاب یک مهدکودک ایده‌آل به عنوان یک محیط آموزشی و مراقبتی می‌باشد. طبق تعاریفی که در لغت نامه‌ها و منابع آمده، کودکستان یا مهدکودک محلی برای نگهداری، آموزش و پرورش کودکان ۳ تا ۶ سال می‌باشد. در واقع مهدکودک‌ها نه تنها جایی برای نگهداری فرزندان شماست، بلکه مکانی برای آموزش دادن و آماده کردن کودکان برای رفتن به مدرسه می‌باشد.

چه شاغل باشید و چه خانه‌دار، بهتر است تا فرزندتان را به مهدکودک بفرستید تا با حضور در اجتماعی از هم سن و سالان و وقت گذراندن با آن‌ها، او را آماده حضور در اجتماعات بزرگ‌تری مانند مدرسه کنید. در ادامه همراه ما باشید تا با امکانات و مزایای مهدکودک‌ها بیشتر آشنا شوید.

چرا بهتر است تا فرزندمان را به مهدکودک بفرستیم؟

اگر به این فکر هستید که چرا بهتر است تا فرزندتان را به مهدکودک بفرستید، ۶ دلیل زیر دلایلی قانع کننده برای شما خواهند بود:

  1. رشد خلاقیت

در مهدکودک، کودکان با فعالیت‌های خلاقانه مانند نقاشی کشیدن، مجسمه سازی و بازی‌های خلاقانه آشنا می‌شوند. این فعالیت‌ها به پرورش خلاقیت و نوآوری در کودکان کمک کرده و ابعاد خلاقانه ذهنشان را پرورش خواهند داد.

  1. رشد استقلال

در مهدکودک، کودکان به انجام کارهای خود مانند غذا خوردن، لباس پوشیدن و دستشویی رفتن تشویق می‌شوند به طوری که این فعالیت‌ها به رشد استقلال و اعتماد به نفس در کودکان کمک می کنند.

  1. آموزش نظم و انضباط

مهدکودک مکانی برای آموزش انضباط و نظم بوده و فرزندان شما را با نظم و روتینی که در مدارس وجود دارد آشنا خواهد کرد.

  1. تقویت مهارت های زبانی

مربیان مهدکودک با کودکان صحبت می‌کنند، برای آنها قصه می‌خوانند و شعر می‌گویند. این فعالیت‌ها به تقویت مهارت های زبانی و گفتاری کودکان کمک خواهد کرد.

  1. یادگیری مهارت‌های پایه

در مهد کودک علاوه بر آموزش نقاشی برای رشد خلاقیت و ورزش کردن برای بهبود سلامت جسمانی، کلاس‌های آموزش علوم پایه و ریاضی هم برگزار می‌شود تا ذهن کودکان برای یادگیری در مدرسه آماده باشد.

  1. تعامل به هم سن و سالان

کودکان در مهدکودک با همسالان خود تعامل دارند و مهارت های اجتماعی مهمی مانند برقراری ارتباط، همکاری و حل مسئله را می‌آموزند.

مهدکودک چیست؟

۱۵ تا از امکانات یک مهد کودک خوب

زمانی می‌توانیم یک مهدکودک را خوب ارزیابی کنیم که از امکانات زیر برخوردار باشند:

محیطی تمیز و پاکیزه

تمیز و پاکیزه بودن مهدکودک نه تنها یکی از مهم‌ترین امکانات مهدکودک‌های خوب در تهران به شمار می‌رود، بلکه یکی از نکات ضروری برای مراقبت از سلامتی فرزندان شما می‌باشد. از آنجایی که اغلب کودکان کنجکاو هستند و برای کسب تجربه بیشتر دستشان را به محیط اطراف میزنند، بهتر است تا در محیطی تمیز و ضدعفونی شده قرار بگیرند تا سالم و سلامت بمانند.

دو زبانه بودن مهدکودک

از دیگر امکانات و ویژگی‌های مهمی که یک مهدکودک خوب بهتر است داشته باشد، دو زبانه بودن است. منظور از دوزبانه بودن مهدکودک این است که علاوه بر زبان مادری فارسی، یک زبان خارجه دیگری مانند انگلیسی در کلاس‌های آموزشی به کودکان یاد داده شود. هدف از آموزش زبان دوم آن است که کودکان از سنین کم با زبان‌های خارجه دیگر آشنایی داشته باشند و در صورت نیاز به تعامل، بتوانند نیاز خود را برطرف کنند.

برنامه ریزی ساختارمند و منظم

یک مهدکودک خوب نه تنها امکانات متنوع، منحصر به فرد و درجه یک دارد، بلکه از یک برنامه ریزی ساختارمند و منظم برخوردار است تا بتواند تمامی موارد مد نظر آموزشی در طی حضور کودک در مهد را به خوبی اجرایی کند.

تنوع در لوازم بازی و یادگیری

وجود لوازم متنوع و مختلف برای آموزش و یادگیری کودکان، لازمه‌ی یک مهدکودک خوب و ایده‌آل است. وجود فضایی اختصاصی برای بازی، ورزش و یادگیری کودکان این امکان را فراهم می‌کند تا بهتر یاد بگیرند، بیشتر سرگرم شوند و ابعاد روحی و جسمانی خودشان را تقویت کنند.

مهدکودک چیست؟

داشتن محیطی ایمن و بی‌خطر

محیط ایمن و به دور از خطرات جانی در هر مهدکودکی الزامی است. یک مهد کودک خوب و استاندارد به محیطی مجهز است که:

  • دارای کفپوش‌های نرم است تا اگر بچه‌ها زمین خوردند، آسیبی نبینند.
  • تمامی لبه‌های تیز پوشیده شده و مجهز به ضربه گیر است.
  • پله‌ها دارای پوششی نرم و ضربه گیر می‌باشند.
  • پریزهای برق درپوش محافظ دارند.

داشتن برنامه غذایی سالم و مغذی

برنامه غذایی سالم و مغذی که تحت نظارت پزشک متخصص تغذیه کودک باشد، از دیگر امکانات مهدکودک‌های خوب در تهران به شمار می‌رود. وعده‌های غذایی و میانوعده‌هایی که به کودکان داده می‌شود بایستی از ارزش غذایی بالایی برخوردار باشد تا ذخایر ویتامین‌های مورد نیاز در بدن فرزندان شما را تامین کند و سیستم ایمنی آن‌ها را تقویت کند.

مهدکودک چیست؟

برنامه‌های آموزشی و سرگرمی متنوع

یک مهدکودک ایده‌آل و لاکچری از برنامه‌های متنوع آموزشی و سرگرمی متنوعی برخوردار است تا بتواند روند آموزش و سرگرم کردن بچه‌ها را متفاوت کند و از یکنواختی خارج کند. تنوع برنامه آموزشی و سرگرمی فقط تفاوت در نوع برنامه نیست؛ بلکه تنوع در رنج سنی نیز می‌باشد. به عنوان مثال یک مهد کودک می‌تواند برنامه و کلاس‌های آموزشی و تفریحی زیر را داشته باشد:

  • کارگاه آموزش مهارت‌های زندگی به کودکان در مهدکودک
  • کلاس شعرخوانی و قصه گویی در مهدکودک
  • کلاس آموزش زبان انگلیسی در مهد کودک
  • کارگاه تقویت خلاقیت کودک
  • کلاس آموزش موسیقی

برخورداری از یک فضای شاد و پرانرژی

یک مهد کودک خوب محیطی شاد، پرانرژی و بسیار خلاقانه دارد تا بتواند با انرژی و روحیه‌ی کودکان شما تطابق داشته باشد. در یک مهدکودک با محیطی شاد، از رنگ‌های پرانرژی و شادی مانند قرمز، زرد، نارنجی و … استفاده شده و تجهیزاتی مانند تاب و سرسره پلاستیکی برای بازی کردن وجود خواهد داشت. وجود این تجهیزات در فضای مهدکودک، شادابی و انرژی محیط را چندین و چند برابر می‌کند.

مهدکودک چیست؟

مجهز به لوازم کمک‌های اولیه و تجهیزات ایمنی

در تمامی مهدکودک‌ها وجود یک کیت کمک‌های اولیه و همچنین تجهیزات ایمنی مانند کپسول آتش نشانی وجود دارد تا در صورت بروز هر اتفاق غیر منتظره‌ای مانند آتش سوزی، موقعیت پیشگیری از این حوادث وجود داشته باشد.

برخورداری از کادر مربیان متخصص و مجرب

مربیانی که در مهدهای کودک حضور دارند، با تجربه و دارای سابقه کار با کودک یا تحصیل در رشته‎های آموزش و نگهداری از کودکان هستند. مربیان مهد کودک صبور، با حوصله، مهربان و مسئولیت پذیر هستند و در زمینه تربیت و آموزش کودکان مهارت دارند.

مربی خوب مشوقی برای علاقه‌مند کردن کودکان نسبت به یادگیری و وقت گذراندن در مهد کودک است. اگر مربی فرزند شما فردی متخصص و مجرب باشد و سررشته‌ای در روانشناسی کودک داشته باشد، می‌داند که چطور و چگونه برای فرزندانتان وقت بگذارد تا اعتماد به نفسشان را بالا ببرد و علاقه آن‌ها را نسبت به ماندن در مهدکودک بالا ببرد.

مهدکودک چیست؟

چکاپ منظم سلامتی جسمی و روحی در مهدکودک

یکی دیگر از امکاناتی که مهدکودک‌های خوب دارند، اهمیت دادن به سلامت جسمی و روحی کودکان می‌‌باشد. مهدکودک‌ها باید سالانه وضعیت سلامتی کودکان را مطابق با چک لیست زیر و با نظارت پزشک متخصص اطفال بررسی کنند:

  • معاینه دهان و دندان
  • معاینه وضعیت پوست
  • اندازه گیری قد و وزن کودک
  • معاینه سلامت روحی کودک
  • معاینه چشم، گوش، حلق و بینی
  • بررسی وضعیت واکسیناسیون کودک
  • معاینه بالینی علائم بیماری و آنفولانزا

 

0 دیدگاه

ثبت دیدگاه